fbpx

Category: Urus Wang

Marilah Kita Celik Kewangan

Anda mengalami masalah kewangan..? Sila ikuti kisah ini Perkongsian dari FB Tn Hannan Shawalludin ini menceritakan kisah beliau bertemu seorang pelanggan yang mempunyai masalah kewangan. “Duit lebihan tuan setiap bulan berapa ya?” Tanya saya pada seorang pelanggan dalam sesi penerangan Takaful. “Selalunya cukup-cukup.” “Tak da lebih?” “Jarang ada, tuan” balas pelanggan saya. Saya terdiam. Lidah

Merancang Dana Pendidikan Anak

Tip RM | Merancang Dana Pendidikan Anak Dianggarkan kos purata untuk mendapatkan ijazah di universiti tempatan sekitar RM50,000. Jumlah itu akan menjadi beberapa kali ganda sekiranya ijazah di universiti luar negara. Andaikan, anda mempunya anak yang baru dilahirkan dan berhasrat untuk hantar ke universiti pada 18 tahun akan datang, berikut adalah perancangan yang boleh dilakukan;

Urus Wang Anda

Tulisan ini diambil dari FB Tn Mohd Nor Amir berkenaan dengan peratus pecahan dalam pengurusan kewangan. Duit perlu diuruskan dengan sebaik mungkin. Ktalau tak diuruskan dengan baik, tepuk dahilah tengok duit dalam bank masa tengah bulan. . . Tak guna kalau gaji RM 10k tapi perbelanjaan dan hutang RM 15k. Dah defisit sebanyak RM 5k.

Perlindungan Kewangan Paling Hebat

Tip RM | Perlindungan Kewangan Paling Hebat Perlindungan kewangan yang paling hebat di dunia bukanlah daripada produk takaful dan medical card. Apatah lagi hartanah, saham mahupun forex. Perlindungan kewangan yang paling hebat ini Rasulullah sudah berikan sejak 1400 tahun dahulu melalui hadtih; “Lindungilah harta kamu dengan zakat, dan ubatilah penyakit antara kalian dengan sedekah” –

Kawal Perbelanjaan

Tulisan di FB Tn Muhammad Ridhuan Abdul Malik berkenaan emosi dalam mengawal perbelanjaan. “Takaful itu cuma salah satu dari perancangan kewangan, apa yang paling asas ialah CashFlow.”, kata saya. “Cashflow yang positif bila ada baki pada hujung bulan setelah bayar bil, bayar rumah, bayar kereta,tolak perbelanjaan rumah, kos sara keluarga, anak-anak, dan macam-macam lagi.”, tambah

Bagaimana Kereta Boleh Menjadi Nerakawang

Bagaimana kereta boleh jadi #nerakawang? 1. Bukan jenis atau brand kereta yang menjadikan ia #nerakawang atau tidak. 2. Tapi berapa harga kereta dan dibandingkan dengan gaji dan pendapatan bulanan seseorang yang menjadikan ia #nerakawang atau tidak. 3. Beli kereta Hellfire yang berharga RM200,000 tidak menjadikan ia #nerakawang jika installment tak sampai 10% gaji atau harga kereta

Didik Anak Bijak Mengurus Wang Sejak Dari Kecil

Tulisan dari FB Pn Hanis Halim ini menerangkan tentang cara mendidik anak untuk bijak mengurus wang sejak dari kecil. Si kecil asyik minta itu dan ini apabila keluar berjalan-jalan? Si kecil seringkali meragam atau minta perhatian yang lebih apabila berada di luar rumah? Si kecil terlalu memilih makanan sehingga lebih banyak makan makanan yang tidak

Biasakan Diri Untuk Menyimpan

Tulisan dari FB Hannan Shawalludin ini memberikan sedikit tips untuk para belia tentang menyimpan dan melabur. Orang nasihat pakai motor je pergi kerja, kau nak juga pakai kereta. Panaslah. Hujanlah. Tapi kau kena ingat. Kita sebagai manusia ni boleh boleh sesuaikan diri walau macam mana pun keadaan kita. Hari pertama kau bawak motor memanglah kau
WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com