fbpx

Emas VS Unit Trust

Dalam program Seminar Bijak Merancang Wang anjuran INFAQ Consultancy baru-baru ini, ada peserta bertanya tentang pelaburan. Soalannya, dia sedang membuat pilihan pelaburan antara emas dan saham amana Рmana yang lebih baik? Respon saya, tidak kisah mana-mana pun malah digalakkan untuk buat kedua-duanya sebab tiada siapa yang tidak tahu apa akan jadi kepada emas dan unit

Due Diligence

Ini antara intipati penting dalam program Seminar Bijak Meranvang Wang 2016 (Edisi KL), anjuran INFAQ Consultancy yang berlangsung pada 5 Mac 2016 Due diligence merujuk kepada usaha seseorang untuk membuat sedikit kajian sebelum membuat sebarang keputusan dalam setiap tindakan. Ia boleh diaplikasi dalam kewangan dengan membuat sedikit kajian dan perbandingan sebelem melanggan sebarang produk kewangan

Formula Kewangan Menggunakan Model INFAQ

Pendapatan, dibahagikan kpd bahagian; 30% Perbelanjaan isi rumah 30% Pembayaran hutang 30% Lebihan 10% Pemberian dan lain-lain —————————————————————————————————————– 1) 30% PERBELANJAAN ISI RUMAH spt sewa, petrol, makan, minum dll 2) 30% PEMBAYARAN HUTANG spt hutang rumah, hutang kereta, hutang personal, hutang pendidikan dll Nota: Item 1 dan 2 boleh digabungkan dgn maksima 60%.   3)

Tip Membeli Kereta Di Musim Gawat

Lelaki ini berkongsi tip jimat membeli MPV balik kampung beraya “Afyan, aku nak beli kereta. Apa pendapat kau?”, tanya seorang rakan ketika kami bersembang baru-baru ini. “Dah tu kenapa?”, tanya saya balik. “Laaa… kan kau pernah tulis dulu, pasal tip membeli kereta”, katanya. Tak sangka pula, rakan saya ni mengikuti tulisan saya. Mungkin dia merujuk

Ini Beza Antara Perniagaan Dan Pelaburan

Takkan seorang CEO tidak tahu perbezaan di antara pelaburan dengan perniagaan? Perbezaan di antara PERNIAGAAN dan PELABURAN. PERNIAGAAN = Pendapatan secara aktif. PELABURAN = Pendapatan secara pasif. Contoh: Beli saham hari ini, dengan harapan dapat jual balik pada waktu petang dgn beroleh keuntungan = PERNIAGAAN. Lebih tepat ia aktiviti TRADING. Beli saham hari ini, dan

Pelaburan Pertama – ILMU

  Pelaburan Pertama | ILMU “Sesiapa yang mahukan dunia, mestilah dengan ilmu, sesiapa yang mahukan akhirat juga hendaklah dengan ilmu, dan sesiapa yang mahukan kedua-duanya maka hendaklah dengan ilmu. ” – Ali bin Abi Talib “An investment in knowledge pays the best interest.” – Benjamin Franklin Pengalaman saya bertemu pelanggan atau memberi penerangan pengurusan kewangan,

Lihat Bagaimana Kes Ejen Takaful Misselling & Misleading Ini Diselesaikan

Saya pernah menguruskan kes-kes misselling seorang pelanggan takaful haji apabila diperdaya oleh ejen bahawa 90% caruman masuk akaun simpanan dan dijamin pergi haji melalui Tabung Haji. Selepas menerima polisi takaful, terkejut bukan kepalang pelanggan tadi apabila dinyatakan di dalam polisi bahawa 90% masuk ke akaun syarikat dan hanya 10% masuk ke simpanan pelanggan. Ini adalah

45 Hari Tanpa Gaji Kakitangan Awam – Tip Ini Membantu Anda Merancang Kewangan

Musim perayaan semakin hampir. Berdasarkan Pekeliling Jadual Pembayaran Gaji Kakitangan Awal 2015, kakitangan awam bakal memperoleh gaji lebih awal pada bulan Julai. Ia berita baik buat kakitangan awam kerana mereka akan terima gaji seawal 9 Julai, memandangkan hari raya Aidil Firi dijangka jatuh pada 17 atau 18 Julai. Tarikh penerimaan gaji ini awal 2 minggu

Kes Penipuan Insurans Ala Skim Cepat Kaya Yang Patut Anda Tahu. Semak Segera Polisi Insurans Anda!

Insurans ala skim cepat kaya.Berita ini dari Harian Metro semalam, 1 Julai 2015. Saya pernah berkongsi dahulu, jangan mudah percaya jika ada ejen-ejen insurans / takaful yang mempromosi produk takaful / insurans sebagai produk pelaburan. Semak maklumat produk melalui PDS (Product Disclosure Sheet). Minta dari ejen. Jika ejen tak bagi, cari dalam website. Ini posting
WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com