fbpx

Bisnes Restoran Mamak

  • 9 years ago
  • 2Minutes
  • 232Words
  • 338Views

Ya, restoran mamak memang mempunyai ciri-ciri tertentu antara satu sama lain yang membezakan restoran-restoran mamak dengan restoran-restoran lain;

  1. Lokasi. Sebelum Donald Trump mempopularkan perkataan “Location, location, location!” lagi, mamak telah menitikberatkan soal lokasi. Pernahkah saudara melihat restoran mamak? Lihat sahaja di Kuala Lumpur, Restoran Pelita, Restoran Thaqwa, Restoran Esfan, dan lain-lain lagi pastinya lokasinya PASTI di corner lot atau sekurang-kurangnya end lot. Pastinya lot-lot ini harganya mahal! Namun, itulah pelaburan mereka. Lokasi-lokasi inilah yang menyebabkan restoran-restoran mereka mudah menjadi tumpuan ramai.
  2. Pelayan. Jika saudara biasa ke restoran mamak, sedar atau tidak, pelayan-pelayan restoran mamak begitu ramai sekali. Pelayan-pelayan ini akan segera mendatangi kita sebaik sahaja kita masuk ke restoran mereka. Tokey kedai mamak mengambil ramai pekerja bagi memastikan setiap pelanggan mendapat servis layanan yang cepat dan memuaskan. Ramai pekerja tentulah makin bertambah kos. Namun itulah pelaburan bisnes mereka. Pelayan-pelayan ini, walau kadang-kadang tidak berapa mahir bahasa melayu, akan memastikan setiap tempahan yang diminta oleh pelanggan dipenuhi secepat mungkin.
  3. Harga. Makanan-makanan yang dijual di restoran mamak sebenarnya agak mahal jika dibandingkan dengan harga makanan yang sama di restoran-restoran lain. Namun ini tidak menjadi penghalang untuk penggemar-penggemar masakan mamak. Malah, harga yang dijual di restoran mamak, tidak boleh dikurangkan walaupun RM0.10 sekalipun kita membeli RM 50.10 🙂

Inilah antara beberapa ciri perniagaan restoran mamak yang membezakan restoran yang dimiliki oleh restoran melayu. Walaupun kadang-kadang macam-macam cerita yang kurang enak tentang kedai mamak, namun ia tetap popular.

😉

............................................................
Buku FIRE
Buku F.I.R.E - FINANCIAL INDEPENDENCE RETIRE EARLY
RM49.00
Harga termasuk kos penghantaran

www.BukuFIRE.com

4 Comments

Apa komen Saudara/anda tentang tulisan ini?

Recommended
Pengalaman kira-kira 4 tahun berpersatuan di kampus suatu ketika dahulu…