fbpx

Author: Admin

Insurans Konvensional Patuh Syariah?

Gambar-gambar ini saya petik daripada FB Tn Haji Razli Ramli. Boleh baca FB beliau untuk diskusi menyeluruh. Isu utama ialah ejen insurans konvensional tapi mendakwa produk insurans yang dipasarkan, patuh syariah. Dalam tulisan ini, suka saya kongsikan sedikit ilmu insurans vs takaful kepada rakan-rakan dalam menghadapi situasi ini. Ia saya tujukan kepada rakan-rakan pengguna supaya tidak

5 Pengajaran Daripada Perlawanan Final Piala Malaysia 2018

5 Pengajaran daripada perlawanan final Piala Malaysia 2018 (gambar: sukansinar.com) 1. Jangan jemu untuk berusaha, walaupun 18 tahun. Jadi, usaha terus usaha. 2. Usaha sehingga ke minit-minit terakhir, termasuk di masa kecederaan. Jangan mudah mengalah. 3. Jangan over confident. Walaupun nampak macam nak menang, tapi akhir sekali kalah juga. Bertabahlah. 4. Permulaan yang baik tidak

Bagaimana Provokasi Al Jazeera Kepada DS Najib Menambah Nilai Berita

Terkejut juga tengok momen ini. Beberapa kali DSN bangun dari kerusi ketika interview dengan Al Jazeera. (Gambar dari Malaysiakini) Dato’ Najib patut belajar daripada Tun M bagaimana berhadapan dengan provokasi wartawan. Itu memang kerja wartawan untuk bertanya dan memprovokasikan utk mendapatkan berita. Kalau soalan-soalan yg “plain” tentang ekonomi negara, saya yakin media boleh petik dari

Ponteng Kelas Sebab Tak Siap Homework

Saya masih ingat waktu sekolah dahulu, ada kawan-kawan yang suka ponteng kelas sebab tak siap home work. Jadi, dengan tak datang sekolah, dapat elakkan diri dari menghantar kerja sekolah seterusnya dimarahi oleh Cikgu sebab tak siap kerja sekolah. Dengar-dengarnya kawan saya tu dah jadi wakil rakyat dan menteri dan perangai tersebut terbawa-bawa di Parlimen Wakanda.

Urus Kewangan Dengan Bijak

Urus kewangan dengan bijak supaya tidak menyesal kemudian hari. Sedikit perkongsian dari FB Hannan Shawalludin.. Aku dulu pelajar tajaan luar Negara. Biasanya pelajar yang belajar kat luar Negara ni agak berduit, duit tajaan dalam Pound Sterling dan Euro la katakan. Kalau balik Malaysia, mesti akan dengar bunyi, “Eh. Makan roti canai tak sampai 1 pound

Persediaan Awal Menjelang 2019

Berikut adalah tulisan dari FB Nur Ain Airil berkaitan gaji dan keperluan simpanan terutamanya menjelang tahun 2019 nanti.. Musim gaji. Rata-rata dalam kebanyakkan group di facebook dan status-status usahawan akan mengiklankan produk-produk mereka apabila gaji mula keluar. Jarang-jarang kita jumpa status yang menasihatkan agar merancang kewangan atau yang lebih utama simpanan kecemasan saat musim gaji

Kos Masuk Tandas di Amsterdam dan Brussels

Di Amsterdam dan Brussel, kos masuk tandas awam sekitar € 0,50 ke € 1,00 Sekali masuk rasa cukup terharu dan gunakan peluang sebaiknya untuk membuang segala sisa toksik. Suhu yang sejuk menyebabkan kerap hendak buang air kecil. Jadi, perlu pandai susun masa supaya tidak membazir wang hanya semata hendak buang air. Bayangkan sekali masuk tandas,

4 Formula Asas Ilmu Kewangan

– 29% tidak mempunyai simpanan yang mencukupi untuk hidup selama tiga bulan. – 30% tidak mempunyai simpanan untuk bertahan sebulan. – 33% menghabiskan SELLLUUURRRRUUUUH malah lebih daripada gaji bulanan mereka. – 24% tidak mampu menyimpan setiap bulan. – 50% tidak mampu menyimpan lebih RM500 setiap bulan. – 40% mempunyai hanya sekitar RM76 sebagai baki untuk

Undang-undang Sedia Ada Tidak Mampu Menggerunkan Penjenayah

Tulisan ini tahun 2013, kira-kira 5 tahun lepas. Dan saban tahun ada sahaja insiden-insiden kematian dan pembunuhan yang mengerikan. Contoh seperti kes ini, mati dibunuh dalam rompakan di AmBank, ada kes satu keluarga kemalangan dengan Myvi di lebuh raya DUKE dan yang terkini mati dilanggar lari oleh rakyat asing di Cyberjaya. Undang-undang sedia ada tidak
WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com