4 Fasa Kebahagiaan

Dipeik dari Fb Wanie Liman SAYA NAK TENGOK MUKA TUAN SEKALI LAGI AGAR KITA BOLEH BERTEMU DI AKHIRAT NANTI Dalam satu temuramah radio, pengacara bertanya kepada seorang tetamu, seorang jutawan “apa yang boleh membuatkan Tuan merasa bahagia dalam kehidupan?” Jutawan tersebut menjawab: “Saya sudah melalui 4 Fasa kebahagiaan dalam hidup dan akhirnya saya memahami apa

Apa Yang Kita Pelajari Sepanjang 2020 ?

Apa yang kita boleh pelajari sepanjang 2020 dalam kewangan dan bisnes? Apa yang kita rancang dan impikan, belum tentu jadi realiti. Tahun 2020 suatu ketika dahulu kita impikan negara maju dengan ejen lain kereta terbang, tapi rupa-rupanya duit yang banyak terbang. Sentiasa sediakan back up plan. Tak jadi Plan A, kena ada Plan B, Plan

21 Perkara Untuk Tingkatkan Kewangan Tahun 2021

21 Perkara yang perlu dilakukan untuk meningkatkan kewangan tahun 2021 MATLAMAT Mulakan dengan matlamat kewangan yang jelas. Berapa simpanan yang diperlukan? Berapa pendapatan yang diinginkan? Berapa hutang yang perlu diselesaikan? Buat senarai. Matlamat yang jelas, memudahkan kita untuk mengambil tindakan yang betul bagi menghasilkan sasaran yang diinginkan. MINDSET Baiki mindset kewangan. Mengekalkan mindset kewangan yang

Jangan Pukul Rata Takaful Bukan Untuk Pelaburan

“Di setiap posting saya berkaitan isu misleading “takaful untuk pelaburan”, akan ada ejen yang komen seperti di atas. Malah siap ada ejen siap posting khas berkenaan isu ini utk justifikasi bahawa memang benar takaful boleh digunakan untuk pelaburan dan untuk menafikan pendedahan demi pendedahan yang saya lakukan sejak beberapa hari. Malah ada yang siap screnshot

Isu Misleading Takaful Untuk Pelaburan

Saya pernah menguruskan kes-kes misselling seorang pelanggan takaful haji apabila diperdaya oleh ejen bahawa 90% caruman masuk akaun simpanan dan dijamin pergi haji melalui Tabung Haji. Selepas menerima polisi takaful, terkejut bukan kepalang pelanggan tadi apabila dinyatakan di dalam polisi bahawa 90% masuk ke akaun syarikat dan hanya 10% masuk ke simpanan pelanggan. Dalam kes

Jangan Tanya Ejen Takaful

“Afyan, saya keliru la. Ejen A kata takaful, bukan untuk pelaburan. Ejen B pula kata, takaful boleh digunakan untuk tujuan pelaburan. Pening kepala saya”. Rilekssss… Jangan peningkan kepala. Tanya ejen, memang mereka akan bias. Jika tanya saya pun akan bias, sebab saya pun ejen takaful. Jadi, jalan terbaik ialah jangan tanya ejen takaful. Tanya dan

BNM Meluluskan Bukan Bermakna Produk Itu Bagus

“Produk takaful ini dah diluluskan oleh BNM. Takkan la BNM luluskan produk yang salah. Jadi, tak ada masalah pun nak promote takaful sebagai pelaburan” Al-Jawab, Ya, takaful memang diluluskan oleh BNM. Kad kredit pun diluluskan oleh BNM Ramai orang yang bankrap disebabkan hutang kad kredit. Produk hire purchase kereta pun diluluskan oleh BNM. Tapi kes

Soalan Yang Kerap Ditanya Oleh Pelanggan Takaful

  Soalan yang biasanya saya terima apabila berjumpa dengan prospek pelanggan takaful:   “Apa takaful yang paling murah?” “Kalau tak berlaku apa-apa, dapat balik duit tak?” “Ada saving tak?”   Tapi apabila berlaku claim, soalan pertama akan muncul ialah; “Berapa coverage bilik?” “Berapa pampasan akan dapat?” “Berapa cepat boleh dapat?”   Berlaku kontradik di sini.

Jangan Ambil Remeh Dengan Hibah

Dipetik dari FB Wafi Razali “Wafi, aku bagi duit untuk masuk Hibah tu nantilah.” “Aku nak tengok Hibah yang lain dulu. Mana tau ada yang lebih murah ke” Wahai sahabat-sahabat. Modal untuk ambil Hibah di takaful ni bukanlah duit semata-mata. Tetapi ianya berdasarkan umur, kesihatan kita pada masa kini & status risiko yang boleh kita