fbpx

Masalah Kewangan Tak Kira Miskin Atau Kaya

Antara masalah sejagat; tidak pandai urus kewangan. Dikongsikan oleh Pn Nur Sakinah Ahmad di FB beliau. Masalah Kewangan Bukan melanda orang miskin saja. Orang kaya pun terkena. . Bezanya, yang miskin cara miskin. Yang kaya cara kaya. . Gaji RM1k pun hidup tak tenang. Gaji RM10k pun hutang masih keliling pinggang. . Sebab utama, rujuk rajah. “Poor

Antara Tanggungjawab Seorang Ejen Takaful

Antara tanggungjawab seorang ejen takaful. Dikongsikan oleh Tn Rm ‘Azman di FB beliau. [Serah Polisi] . COMPLETE PROTECTION . Income Protection + Medical Card (Tiada limit tahunan) . Perkara biasa yang saya akan buat semasa appointment serah polisi adalah ingatkan semula polisi beliau terhadap manfaat yang beliau ambil. . Antara yang PENTING yang saya akan tekankan dan

Anda Menjalankan Bisnes ‘Enterprise’? Baca Tulisan Ini

Tulisan dari FB Tn Norajian Kamarudin ini berkaitan perlunya pelan B dalam bisnes enterprise. Jika pemilik perniagaan persendirian meninggal dunia, maka perniagaan tersebut terpaksa ditutup. SSM akan membatalkan pendaftarannya. Akaun bank perniagaan tersebut akan dibekukan kerana ia juga merupakan akaun bank peribadi pemilik. Pembekuan akaun bank akan menyebabkan berlaku masalah aliran tunai untuk waris meneruskan perniagaan tersebut.

Ambil Takaful Ringankan Beban Orang Tua Anda

Satu tulisan dan nasihat yang baik dari FB Tn Norajian Kamarudin berkenaan keperluan Takaful Kepada Anak Muda Sebelum ini anda dijaga oleh ibu dan bapa anda. Sejak anda dilahirkan, kemudian ke tadika seterusnya ke sekolah rendah, menengah, kolej dan universiti. Mereka menanggung segala perbelanjaan anda. Menghabiskan puluhan mungkin ratusan ribu ringgit untuk anda. Kini anda sudah berkerja.

Dialog Tabung Pendidikan

Dialog di bawah adalah berkenaan dengan tabung pendidikan. Boleh baca lebih lanjut di FB Pn Aznah Arshad. Antara Impian Dan Cita-cita: Tabung Pendidikan A: Tuan ada tabung pendidikan anak-anak? B: Ada. Tiap-tiap bulan saya simpan RM100 dalam tabung haji. A: Alhamdulillah. Tahniah. Kalau tuan teruskan usaha, pada usia anak 19 tahun, ada lebih kurang RM40k untuk

Beli Apabila Perlu Sahaja

Berjimat cermat amalan mulia. Tulisan dari FB Pn Noraini Othman ini boleh dijadikan teladan. ‘Ok, jap lagi aku sampai’ kata saya yang sedang memandu mahu berjumpa kawan di expo berhampiran. Sampai sahaja saya lihat dia dan rakan sedang belek baju kurung untuk Hari Raya akan datang untuk anak-anak. Saya tanya, ‘Kenapa nak beli?’ ‘Murah, lagi pun bapak

‘Mindset’ Umpama Akar Sebatang Pokok

Apabila berlaku masalah kewangan, selalunya orang akan lakukan 2 perkara; 1. Cari kewangan / pendapatan tambahan. Contoh; berhutang, buat kerja part time, buat bisnes part time, cari kerja lain yang dpt gaji lebih tinggi dsb 2. Kurangkan perbelanjaan. Contoh; potong Astro, berhenti takaful, jual kereta, jual rumah dsb Tapi apa yang berlaku ialah, masalah kewangan

Jom Melabur dan Kongsi Keuntungan Dalam ‘Syarikat Kita’

Jom melabur dalam produk ‘syarikat aku’. Dikongsikan oleh Pn Nur Sakinah Ahmad di FB beliau. Kokokrunch Ini stok pantri ofis saya. Diborong lapan kotak sekaligus sebab harganya murah daripada biasa sempena CNY baru ni. Saya senyum tengok stok ini beratur. Alhamdulillah, ada jugak orang beli “produk syarikat” aku. (Kahkah..drama lebih acik ni. Sorry uols) Ada sesiapa nak

Mencarum Takaful Disebabkan Minat Atau Keperluan?

Kisah yang berlaku ini dikongsikan oleh Tn Mohd Nur Rashid Ns di FB beliau berkenaan bagaimana takaful membantu pada saat-saat kritikal. Berminat? ————— Rejection yang selalu saya terima apabila berbicara tentang takaful ialah “tidak berminat”. Mencarum takaful bukanlah disebabkan minat. Ianya lebih kepada kesedaran individu untuk melindungi dirinya dan keluarga apabila ditimpa musibah. Kesedaran perlu ada ketika

Semoga Terbuka Hati Untuk Mencarum Takaful

Tulisan ini diambil dari FB Tn Rashid Mohaimin. Semoga terbuka hati untuk mencarum Takaful. Kasih Sayang ————— Pelbagai cara boleh digunakan untuk tunjuk kasih sayang kepada orang yang dikasihi. Contohnya bagi bunga, bagi cokelat, bagi beg, bagi kasut dan macam-macam lagi. Rasanya tak salah kalau tunjukkan kasih sayang dengan menghibahkan jumlah setara dengan gaji kita 10
WP2FB Auto Publish Powered By : XYZScripts.com