Anakku Sazali

Cerita Anakku Sazali dari sudut pandangan berbeza.

Dipetik dari FB Hamka Mekar

Kesilapan yang sangat membantu hidup kita Dalam Filem Anakku SAZALI.

Jika Filem Anakku Sazali tu adalah kisah benar, pada tahun berapakah Sazali di tangkap oleh polis? Baca kajian di bawah dan anda akan terkejut dengan fakta sebenar di sebalik filem Anakku Sazali.

Rujuk tarikh, 1956 adalah tarikh filem anakku Sazali yang mana P Ramlee berlakon sebagai anak yatim piatu yang cintakan muzik dan bekerja di rumah orang kaya.

Tengok dari fizikal dan kerajinan P.Ramlee di awal filem itu, saya andaikan umurnya waktu itu 12 tahun.

Dan bila melihat suasana aman damai di Tanah Melayu zaman itu, yang mana di waktu malam P.Ramlee boleh ajak Mahani pergi tengok orang main Keroncong maka fahamlah bahawa Malaysia sudah merdeka, bebas dari penjajanan Jepun dan British sebab orang boleh main Keroncong di malam hari. Jadi tahun itu adalah 1957, tahun Malaysia merdeka!

Lalu P.Ramlee kena pukul oleh Bapak Mahani, sebab ajak Mahani tengok Keroncong dan P.Ramlee anak yatim piatu di buang kerja dan diberi semua upah sebanyak RM 7.

Apa P.Ramlee buat dengan wang RM7 yang dapat dari upah selama bekerja di rumah Mahani? P.Ramlee melabur dalam hobi muziknya, iaitu membeli sebuah Biola, dan harga RM7 itu adalah anggaran harga yang tepat untuk sebuah biola pada tahun 1957.

Pada tahun itu jambatan belum ada banyak, (jambatan sedia ada banyak Jepun dan Komunis musnahkan) maka P.Ramlee bekerja sebagai pendayung sampan untuk orang kampung ke seberang. Dan dengan upah mendayung sampan, P.Ramlee pergi pula ke kampung sebelah untuk belajar main Biola. Belajar sampai larut malam, walaupun zaman itu banyak ‘hantu’ P.Ramlee tak kisah, demi pandai bermain biola, melintas pokok berhantu pun dia sanggup.

Jadi ikut kajian saya, tahun itu memang confirm tahun 1957 selepas merdeka, kerana P.Ramlee bebas ke kampung sebelah di malam hari tanpa diganggu komunis atau Jepun.

Bila P.Ramlee dewasa, 15 tahun kemudian, yakni berumur 27 tahun, (fizikal P Ramlee tanpa solek dengan umur sebenar waktu berlakon) dan masih miskin, lalu Mahani bertunang dengan orang lain, maka P.Ramlee telah bawa lari Mahani ke Singapura, kerana di sana abang Mahani Mansur (lakonan Nordin Ahmad) telah menjadi cikgu. Bagus jugak P.Ramlee ni sebab cari wali yang betul untuk kahwinkan dia dengan Mahani, lalu mereka berumah tangga.

Jadi 1957 tambah 15 adalah 1972

Tahun 70-an!, zaman tu gaya Elvis Presley dan Beatles ramai yang ikut, dengan seluar bell bottom, rambut sideburn tebal, atau rambut afro siap jambul tengah top. Perempuan pun ramai pakai kemeja macam lelaki gaya unisex.

Jadi itu dunia sebenar P.Ramlee dan Mahani kerana umur mereka baru 27 tahun. P Ramlee mungkin juga akan berside burn tebal, dan buat muzik gaya Elvis!

Kita kembali ke skrip asal dengan andaian tahun 70-an, pendek cerita, P.Ramlee dapat kerja main muzik, tapi sebab tinggal di rumah sewa yang berjiran dengan orang nakal dan jahat, maka Mahani dengan air mata bercucuran ajak P.Ramlee pindah.

Melihat air mata isteri, P.Ramlee melabur lagi, pergi belajar menulis note Muzik dan belajar bermain alatan muzik yang lain hingga beliau pandai mencipta lagu dan jadi pengarah teater muzikal.

Hujung cerita, P.Ramlee jadi kaya, waktu gajinya naik, P.Ramlee tak beli kereta, dia beli rumah dahulu, dan bila isterinya mengandung dia pindah rumah besar di tepi pantai, siap dengan driver dan orang gaji, tapi langit tak selalu cerah, Mahani mati waktu lahirkan Sazali. Waktu Mahani mati umur Mahani dan P.Ramlee adalah 46 tahun.

Kenapa 46 tahun? Sebab Sazali lahir tahun 1991. Bermakna pada tahun tu zaman rock sedang top, lagu anakku Sazali kena ada Rock sikit baru boleh masuk Juara Lagu, dan P.Ramlee waktu tu akan setaraf dengan M Nasir, Bob Lokman, Loloq, JS Kevin dan semua lah!

Dan mungkin sempena kematian Mahani di tahun 90-an, akan keluar lagu rock tangkap leleh zaman tu ciptaan P.Ramlee dengan tajuk, “Taman Mahani Utama” atau “Misteri Mimpi Mahani” atau “Aduh Mahani” atau “Nur NIlam Mahani” atau “Manahi Tertipu Tipu terMahani” atau apa apa jer lah-Woha!

Eh? Kejap! Korang mungkin persoalkan? Apa dalil Sazali lahir tahun 1991?

Sebab waktu P.Ramlee tampar Sazali, dirinya sudah tua, beruban, dan bertongkat, gaya macam umur 65 tahun, dan Sazali waktu itu berumur 20 tahun kerana ayat Sazali “jika sepuluh tahun dahulu Bapak pukul Sazali..” merujuk umurnya 10 tahun.

Jadi logic waktu Sazali lahir rupa P Ramlee Muda dan kacak prime-age sebab lelaki terkacak waktu umur 40-an, jadi jika waktu tampar Sazali P Ramlee dah tua bertongkat bersamaan 65 tahun maka logic umur beliau waktu Sazali lahir adalah 46 tahun yang sebaya dengan saya sekarang yang nampak masih muda belia dan hensem. (woha!)

Maka Sazali lahir tahun 1991 sebab mereka kahwin 27 tahun di tahun 1972 yang mana 27 + 19, maka 46 tahun umur P Ramlee dan 1972 campur 19 = 1991!

Oleh yang demikian, apabila Sazali di tampar ketika berumur 20 tahun, dan lahir tahun 1991 maka tahun yang betul kejadian itu Sazali ditampar adalah 2011!

Serentak dengan tayangan KL Ganster. Sazali punya gangster sepatutnya setaraf dengan Shark, Dragon, dan King! Yang bercakap loghat Genster zaman terkini macam “sekali gua sengat maa!”

Jadi Sazali lepas kena tampar dengan P Ramlee akan cakap macam ni.

******

“Berhenti Papa!… lu sudah lembab mau sengat gua lah Papa!, Jikalau 10 tahun dahulu Papa sengat gua, tetak gua, cucuk gua, Sazali tak jadi genster maa, Sazali mungkin jadi Pencetus Ummah Maa, tapi sekarang baru Papa nak azan gua pulak, Sory lah papa! Sekarang tak kira mana tempat ada Abang Long ka, Ayahanda ka, ini KL sama Singapore, gua pegang lah Papa! Betapa banyak anjing gua yang sanggup mati bila gua petik jari lah Papa..

Eh? Papa tau ka? Bukan Rokiah sahaja Guwa buat rosak lah papa, bersepah lah Papa! Bohsia, Chikaro, semua gua sebatlah Papa!

Papa tau ka? Papa yang bersalah dalam semua cerita ini! Lagi papa mau menyalak manyak Kuat! Selupe anjing papa tau? Papa tau ka Papa membesarkan Sazali macam sial, Papa membabi buta kan segala silap Sazali, segala apa guwa mahu, papa bagi.. sagala apa hajat guwa, papa sempurnakan, sehingga Guwa pandai cakap bohong sama papa… sehingga Sazali menipu papa, hingga Sazali jadi Taiko besar maa!

Tapi apa Papa tau? Papa tau ka? Papa tak tau maa.. papa hanya…’Anakku Sazali’..

*****

Begitulah kisah sebanar jika diikut pada Geografi dan Sejarah, Dan ringkas cerita, oleh sebab kejadian itu berlaku tahun 2011, maka Malek sama Jai sudah langgar Sazali punya tempat, Sazali dah kena sengat lalu P Ramlee tolong anaknya bersembunyi, lepas tu bagi makan sedap sedap, sambil on kan Karoeke lagu Anakku Sazali versi Rap campur Balada.

Lalu Sazali tertidur, dan P Ramlee ambik gambar Sazali sedang tidur Whatsapp polis.

Tak lama kemudan, Polis Gerak Khas berwajah A Galak terus datang, dan P Ramlee pandang potet wajah Mahani di dinding sambil berbisik:

“Saya telah membuat perkara yang paling terbaik kepada anak kita.. sekarang”

Lalu P Ramlee ulpload gambar Sazali sedang tidur ke dalam IG serta FB, dan tulis status:

“Anak Pakcik bernama Sazali diburu polis, rupanya baru hari ini Pakcik sedar dia seorang Gengster, dan kini dia sedang tidur di rumah Pakcik, dialah kekasih pakcik dunia akhirat, Pakcik telah silap menjadi ayah yang abaikan mendidik anak, maka hari ini, Pakcik serahkan dia kepada polis, kerana inilah tugas yang betul seorang ayah bila anak melalukan jenayah, tolong ketik like, dan share”

Maka habislah cerita Anakku Sazali dengan lagu Rap dari KRU berduit dengan P Ramlee dan, jangan kita mengumpat P Ramlee, sebab banyak sisi baik serta moral dalam filem ini yang kita boleh belajar iaitu:-

“Jika nak kahwin lari, larilah bersama wali yang betul”

“Jika kamu seorang perempuan tahu akan mati waktu bersalin, jangan bebankan suami dengan larang berkahwin, kesian P Ramlee air nak kepala hingga abaikan Sazali”

“Tidak pernah bahagia orang yang derhaka pada orang tua, Mahani derhaka pada ibu bapanya, dan bila dia dapat anak, anak pula menjadi anak derhaka”

“Jangan manjakan anak sangat, cari limu didik anak, boleh baca buku saya banyak kisah serta tip percuma dalam mendidik anak insyaAllah”

“Jangan takut melabur untuk Berjaya, P Ramlee masa kecik laburkan semua simpanan untuk belajar main Biola, dan lepas kahwin laburkan gaji untuk belajar tulis note lagu dan akhirnya P Ramlee kaya raya, jadi saya cadangkan korang jika nak berjaya, wajib melabur. Buat permulaan, melaburlah beli Ebook Bijak Mnegurus Wang versi terkini, saya dah baca dan sangat berbaloi sebab disekalikan dengan video dan buku latihan dengan harga tak sampaipun RM100.”

“Jika cikgu pukul anak kita kerana salah, ucapkan terima kasih, dan jika korang marah cikgu, lalu anak dah besar jadi jahat, masih belum terlambat ucap terima kasih kepada polis yang Berjaya memberkas anak kita”

“Jangan lupa beli Ebook sebagai pelaburan ilmu dan InsyaAllah kita semua akan kaya di dunia dan di akhirat”

Klik sini: eSeminarBMW

JIka rasa tulisan ni pendek dan rasa sangat best saya membedah filem P Ramlee, boleh baca kisah saya bedah kisah Kasim Selamat di sini akan sisi baik Ibu Mertuaku tak lah jahat sangat. Klik sini

Dah baca kisah Kassim Selamat yang miskin dan Dah Baca Kisah Anakku Sazali yang kaya, dan ingin buat sesuatu bernilai dalam hidup?

Klik sini balik: eSeminarBMW

Jangan kata abang keretamayat tak payung!

Woha!

 

Sumber dari FB Afyan Mat Rawi