Urus Wang Anda

Tulisan ini diambil dari FB Tn Mohd Nor Amir berkenaan dengan peratus pecahan dalam pengurusan kewangan.

Duit perlu diuruskan dengan sebaik mungkin. Ktalau tak diuruskan dengan baik, tepuk dahilah tengok duit dalam bank masa tengah bulan.
.
.
Tak guna kalau gaji RM 10k tapi perbelanjaan dan hutang RM 15k. Dah defisit sebanyak RM 5k. Cantik kalau gaji RM 10k, perbelanjaan dan hutang RM 8k. Kan sudah ada lebihan sebanyak RM 2k kat situ. Boleh buat perkara yang baik dengan RM2k tersebut. Bayar hutang nak bagi cepat habis, buat pelaburan yang betul (bukan tersontot di pintu Shorga) dan lain-lain.
.
.
Ilmu pengurusan kewangan ni sebenarnya dah tepu dah. Ada dua jer persoalannya?
1. Nak ke tak nak buat
2. Nak konsisten jika dah buat
.
.
Jika mengikut pecahan kewangan modul INFAQ, kaedahnya adalah:
30% untuk Perbelanjaan Isi Rumah
30% untuk Pembayaran Hutang
10% untuk Pemberian dan lain-lain
10% untuk Simpanan
10% untuk Perlindungan
10% untuk Pelaburan
.
.
Banyak lagi kaedah-kaedah/ formula-formula kewangan daripada orang-orang hebat yang boleh dijadikan rujukan. Boleh pilih ikut yang mana kaedah atau formula yang disukai. Orang cakap “Tepuk Dada, Tanya Selera’.
.
.
Mohd Nor Amir
INFAQ Consultancy
“Plan Your Wealth, Change Your Life”

Sumber dari FB Afyan Mat Rawi

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com