fbpx

Category: Urus Wang

Seminar Kewangan – Mini Seminar Bijak Merancang Wang & Klinik Takaful berlangsung di Melaka

Program seminar kewangan yang memberi kesedaran dan kefahaman dalam Siri Bijak Merancang Wang (BMW) & Klinik Takaful.   “Tuan, saya sudah langgan polisi takaful 15 tahu lalu dengan bayaran bulanan RM80 sebulan. Coverage sangat kecil berbanding apa yang Tuan kongsikan tadi. Apa nak buat sekarang”, tanya salah seorang peserta program seminar kewangan dalam Siri Bijak

Apa Yang Perlu Anda Tahu Berkaitan Simpanan

Simpanan Simpanan merupakan faktor paling kritikan dalam pengurusan kewangan selepas pengurusan aliran tunai dan pengurusan aset. Kenapa? Ia sebagai dana kecemasan untuk menghadapi situasi yang tidak terjangka seperti kereta rosak, duit hilang, paip bocor dan lain-lain. Berapa? Jumlah simpanan yang perlu dilakukan ialah sebanyak 10% dari pendapatan, dengan sasaran minima 3 ke 6 bulan gaji

Boleh Atau Tidak Plan Takaful Mendapat Pelepasan Cukai LHDN?

Dipetik dari FB Zariff Zahari berkenaan bahagian pelepasan cukai untuk insurans/takaful. “Saya sedang dalam proses mengisi e-filing lhdn untuk pelepasan cukai. Takaful plan yang saya ambil ni termasuk dalam kategori “insuran nyawa” atau “ insurans perubatan?” . Isi jangan tak isi, Pastikan isi dengan betul. . Terutama skali bahagian pelepasan cukai untuk insurans/takaful. . Jika

Jangan Paksa Prospek Untuk Beli Produk Anda

Tulisan ini diambil dari FB Tuan Norajian Kamarudin mengenai cara yang benar berhadapan dengan prospek Mengapa agaknya ramai orang awan di luar memandang serong kepada ejen2 takaful & insurans. Ini terjadi kerana ramai ejen takaful di luar sana yang bertindak sebagai produk pusher. Mereka berusaha untuk menjual produk takaful mereka tanpa memperdulikan apa yang sebenarnya

Ubah Sikap Untuk Kejar Azam

Tulisan dari FB Tn Hannan Shawalludin ini berkenaan perubahan sikap yang perlu untuk mengejar azam. Kalau azam tahun ni kau plan nak tingkatkan tahap kewangan kau, pertama sekali kau kena ubah sikap kau. . 1. Ubah sikap berbelanja Yang buat duit kau tak cukup setiap bulan tu mungkin sebab bab belanja ni kau culas sikit. . Tak

Catat Perbelanjaan Yang Dibuat

Tulisan dari FB Tn Muhammad Ridhuan Abdul Malik sarankan kita untuk mencatat perbelanjaan yang dibuat. Dapat gaji, kemudian pergi ATM keluarkan duit. Gaji RM2000 keluarkan RM500. Selang beberapa hari kemudian, tahu-tahu dalam dompet duit habis. Kita pun tertanya.. “Mana duit aku pergi?” “Aku beli apa eh dengan duit aku?” “Ah sudah habis dah duit aku..” Macam-macam soalan

Masalah Kewangan Tak Kira Miskin Atau Kaya

Antara masalah sejagat; tidak pandai urus kewangan. Dikongsikan oleh Pn Nur Sakinah Ahmad di FB beliau. Masalah Kewangan Bukan melanda orang miskin saja. Orang kaya pun terkena. . Bezanya, yang miskin cara miskin. Yang kaya cara kaya. . Gaji RM1k pun hidup tak tenang. Gaji RM10k pun hutang masih keliling pinggang. . Sebab utama, rujuk rajah. “Poor

Beli Apabila Perlu Sahaja

Berjimat cermat amalan mulia. Tulisan dari FB Pn Noraini Othman ini boleh dijadikan teladan. ‘Ok, jap lagi aku sampai’ kata saya yang sedang memandu mahu berjumpa kawan di expo berhampiran. Sampai sahaja saya lihat dia dan rakan sedang belek baju kurung untuk Hari Raya akan datang untuk anak-anak. Saya tanya, ‘Kenapa nak beli?’ ‘Murah, lagi pun bapak
WP2FB Auto Publish Powered By : XYZScripts.com