fbpx

Teruskan Minum Air Ada Cicak?

Dalam sesetengah situasi, soalan yang dijawab dengan soalan lebih mudah untuk difahami.

Dalam hal ini saya tak salahkan orang yang bertanya kerana ia memang sangat biasa saya hadapi. Masih ramai yang belum mempunyai pemahaman yang jelas tentang dosa riba.

Tapi kalau “babi” atau “arak”, pantang nenek moyang!

Dosa “makan riba” tak nampak macam dosa “makan babi” atau “minum air yg ada cicak”

Soalan:

“Kalu dah beli konvensional mcm mane?nk tukar takaful nanti bulanan tggi sbb umur dah meningkat”

Jawapan dengan soalan balik:

“Seumpama kita sedang minum air, tiba-tiba ada orang beritahu bahawa air minuman itu adalah arak,

Atau, sedang minun dari air kotak tiba-tiba baru perasan dalam air kotak tu ada cicak,

Agak-agak apa yang akan kita lakukan?

A. Minum je lah, membazir sebab dah beli.

B. Buang! Boleh beli lain. Duit boleh cari.

Jemput baca tulisan lama saya…

https://afyan.com/hijrah-saya-tahu-insurans-itu-riba-dan-r…/

Tuan-Puan boleh jawab soalan yg saya kemukakan?

Afyan Mat Rawi
Saya ejen cabuk dan bukan Ustaz, jadi tak pandai sangat nak huraikan dengan dalil Quran dan Hadith.

Sumber dari FB Afyan Mat Rawi

Apa komen Sdra/i tentang tulisan ini?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com