fbpx

Category: Karya Kreatif

“Boleh Bagi Quotation Tak?”-Adaptasi Dari Sebuah Kisah Benar

“Tuan, ini proposal saya untuk Tuan”, mesej saya kepada beliau sambil attachkan proposal takaful untuk income protection dengan sumbangan RM250 bagi income protection lebih setengah juta. Sesuai untuk beliau, sumbangan hanya sekitar 5% daripada gaji boleh berikan perlindungan pendapatan bersamaan 10 tahun gaji bersama dengan coverage-coverage lain. Kami berhubung melalui FB messenger. “Mahal la RM200.

Tazkirah Kewangan-Duit

Tazkirah Kewangan Nama aku DUIT, kadang org panggil aku wang, fulus dan mcm-mcm lagi. Rupa aku biasa je, badan aku lemah tapi aku boleh membuatkan satu dunia inginkan aku. Aku juga boleh merubah sifat seseorang manusia, kerana manusia mengidolakan aku. Ramai orang merubah keperibadiannya, mengkhianati kawan, memutuskan persaudaraan, menjual maruah, malahan meninggalkan keyakinan imannya, demi

Guna Istilah Hibah Pada Tempatnya

Posting ini sempena pengumuman hibah Tabung Haji 2017. Hampir sama tapi tak serupa. Pastikan kita menggunakan istilah yang betul. HIBAH Ia perkataan arab, bermaksud pemberian secara sukarela, hadiah. HIBA Bermaksud sedih, kecewa. HABIBAH Ini juga perkataan arab bermaksud orang (wanita) yang dikasihi. Juga dalam masyarakat kita ia biasa digunakan sebagai nama. HABIBAH utk wanita sebab

Betullah! Harga Kereta Memang Turun Dato’ Sri

“”Seperti dijanjikan, harga kereta akan diturunkan secara berperingkat hingga 2017. InsyaAllah, saya akan pastikan setiap janji ditepati. – PMĀ Najib Razak, melalui twitter pada 28 Mei 2013   “Harga kenderaan turun sehingga 30% menjelang 2018” – Dato’ SriĀ Azalina Othman Said, 7 April 2016 (Berita Harian Online)   “Harga kereta turun.” “…. dapat dicapai dalam tempoh 5

Nampak Lain La Encik Afyan

Tadi jumpa seorang kenalan. Ketika bersembang, dia perkenalkan saya kepada rakannya, “Inilah Encik Afyan”, katanya. “Oh, ini Encik Afyan Mat Rawi?”, kata rakannya. Saya senyum mengangguk. “Nampak lain la Encik Afyan berbanding facebook”, kata rakan kepada kawan saya tadi. “Ye la. Nampak kurus sekarang”, kata kawan saya. Hati pun berbunga-bunga…. Berkira-kira hendak kongsikan tips diet

Medical Card Impian Orang Kita

Medical card impian orang Melayu; 1. Bayar nak sikit, cover nak banyak. Kalau dapat subsidi kerajaan lagi bagus. Free sangat dialu-alukan 2. Kalau tak berlaku apa-apa, dapat duit balik semua yang dicarum sekali dengan keuntungan pelaburan 3. Boleh claim semua jenis penyakit termasuk kes bersalin. 4. Kalau tak bayar pun masih boleh cover 5. Ejen

Faq – Tersontot Di Pintu Shorga

INTRO: Memandangkan ramai sangat yang tanya soalan, jadi saya buat ruang FAQ ini. Kalau ada soalan lain, boleh tanya di ruang komen. (1) SOALAN: Kenapa guna perkataan “tersontot”, bukankah ia membawa makna yang kurang sopan dan lucah? JAWAPAN: Ia sebanarnya bergantung kepada konteks. Macam perkataan “berahi”, “kopek”, jika diguna dalam konteks berbeza ia membawa maksud

Sempat Ke Baca Semua?

  Buat rakan-rakan peminat buku, kalau ada orang tanya; “Kau beli buku banyak-banyak masa Pesta Buku, sempat ke baca semua?” Maka, jawablah dengan tenang; “Kau bayar Astro banyak-banyak siaran tu, kau tengok SEMUA ke?” Sebutan SEMUA perlu jelas, terang dan berikan sedikit tekanan kepada sistem penanya. Buku, kalau tak sempat baca sekarang, boleh baca lain
WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com